Kamremssats

Välj ditt fordon

Sök via fordon

  Välj din bil  
eller

Sök via registreringsnummer

Hur kamremmar håller motorn igång

Även om du inte är expert på bilar har du förmodligen redan hört talas om ett kamrem kit, eller enklare uttryckt, motordriftsreglerare. Men vet du hur det fungerar? Kamremkitet är en samling av komponenter som underlättar synkroniseringen av kolvar och ventiler, samtidigt som motorn kyls ner. Kitet består av olika delar, bland annat:

Olika typer av motordriftsreglerare

Det finns två huvudtyper av motordriftsreglerare på bilmarknaden: kamrem och kamkedja. Båda har för- och nackdelar vilket också är anledningen till att bilars motorregleringssystem skiljer sig åt från en biltillverkare till en annan.

Kamkedjan: Med tanke på dess praktiskt taget obegränsade livslängd bör kamkedjan hålla lika länge som bilen. Kedjan står även emot temperaturförändringar tack vare dess metallsammansättning. Å andra sidan ger kamkedjan ifrån sig en hel del oljud och buller, vilket gör att den slukar desto mer energi. Den är också dyrare att reparera.

Kamremmen: Till skillnad från kamkedjan är kamremmen mindre högljudd, inte lika dyr och mer energisnål. Den är också mindre hållbar (då den tillverkas i gummi) och måste därför bytas ut oftare.

När behöver man byta ut kamremkitet?

Kamremmens livslängd ligger på mellan 70,000 to 100,000km, medan en kamkedja kan hålla upp till 200,000km! Kamremkitet är en av de viktigaste mekanismerna i bilen eftersom den ser till så att din motor fungerar som den ska. Skulle den gå sönder kan det ha allvarliga konsekvenser för din motor och i värsta fall leda till att motorn lägger av helt... Det är därför viktigt att du regelbundet kontrollerar ditt motordriftsystem och alla dess komponenter, då ett byte av kamremskitet snabbt kan förvandlas till en dyr historia.

Kamremkitet behöver bytas ut i följande fall:

  • Problem med vattenpumpen: pumpen kan lossna och orsaka läckage av kylvätskan. Läckage leder till korrosion av remskivor och spännare och så småningom kan det skada kamremmen.

  • Läckage från vevaxeln eller från tätningen av kamaxeln: oljan fräter på kamremmens gummi och leder till överhettning av remskivor och spännare.

  • Stopp i spännare eller vattenpump (om bilen fungerar med kamremmen).

  • Drivremmen går sönder: Drivremmen, även kallad generatorrem, kan förstöras. I samband med att remmen slits hamnar den bakom vevaxelremskivan och kan skada kamremmen eller få den att slira. Därför är det viktigt att kontrollera drivremmens spänning, särskilt eftersom drivremmen går lätt att identifiera, till skillnad från kamremmen.

  • Bristfällig design av motorn

  • Överskridet antal mil i förhållande till biltillverkarens rekommendationer.

Byta ut ett kamremkit på egen hand: att byta ut ett kamremkit är långt ifrån enkelt. Förutom att du behöver speciella verktyg kräver denna typ av reparationsarbete relativt höga kunskaper i bilmekanik. Minsta lilla inställningsfel kan innebära slutet på din bilmotor!

Behöver du byta ut ditt kamremkit? Lita på Mister-Auto.com! Som en av Europas ledande försäljare av bildelar på nätet erbjuder Mister-Auto över 300,000 produkter, alltid till lägsta pris. Håll Mister-Auto i åtanke nästa gång du behöver reparera bilen!