Hjullager

Välj ditt fordon

Sök via fordon

  Välj din bil  
eller

Sök via registreringsnummer

Kullager – så funkar det!

Det moderna kullagret utvecklades under 1800-talet, bland annat för konstruktionen av cyklar. Men inte heller hade bilen blivit till utan det moderna kullagret. Som de flesta andra maskiner så har bilen roterande axlar som måste tåla en stor tyngd, men med så låga friktionsförluster som möjligt. Det är precis vad kullagret garanterar. Kullagret består av en eller flera rader av stålkulor samt en oljefilm som placerats mellan en ytterring och en innerring med löpbanor för kulorna. Förutsättningen för att friktionen skall bli minimal är naturligtvis att smuts och damm inte kan komma in i lagret. Även vatten måste hållas ute, eftersom rost är ett annat problem som förstör lagrets funktion. Äldre kullager kunde behöva en rundsmörjning med jämna mellanrum och hade dessutom utbytbara delar. Nyare lager är däremot hela paket som byts ut i sin helhet. Man måste ställa höga krav på bilens kullager eftersom skadade lager kan vara rent av livsfarliga.

Därför är det viktigt att de byts ut vid minsta tecken på problem. Nuförtiden är det relativt enkelt att byta, och dessutom både lätt och prisvärt att köpa kullager online. Hos Mister-Auto kan du köpa kullager till konkurrenskraftiga priser och få supersnabb leverans med på köpet. Med vår search praktiska sökmotor behöver du bara ange modell så letar vi fram rätt produkt åt dig på bara några sekunder. Snabbt och enkelt!.

När behöver du byta kullager?

Kullagrens slitage beror bland annat på körstil. Har man tur så klarar de sig hela bilens livslängd. Annars är det framförallt på grund av ljud som man vet att det är dags att byta kullager. Ett gnissel när man kör, som ökar i ljudstyrka med farten, är ett vanligt tecken. Ofta förvärras det dessutom i kurvorna, när den laterala påfrestningen på kullagren ökar. Hör man detta och misstänker att det kan vara kullagren så är det definitivt dags att hissa upp bilen med domkraften för närmare inspektion. Det gnisslande, malande ljudet från trasiga kullager brukar man nämligen kunna höra även när man snurrar hjulet snabbt. Men här kan även ögonen vara till hjälp. Om ett av hjulen snurrar långsammare än de andra så kan det vara det hjulet som har problem med kullagren. Man kan också prova att vicka på hjulet i sidled, eftersom trasiga kullager ofta leder till ett litet glapp. Sådana problem kan också leda till vibrationer eller till att bilen drar åt sidan, fastän hjulen och styrningen är riktigt justerad.

En svensk specialitet

SKF stod som bekant för Svenska kullagerfabriken (nuförtiden Aktiebolaget SKF). Kullagren omkring sekelskiftet 1900 var av en stelare konstruktion än dagens. Det innebar kraftigt slitage på kullagret så snart den lagrade axeln blev skev eller böjd. Det var ett problem inte minst för den tidens textilindustri i Göteborg, där man använde sig av många långa axlar som ofta blev böjda. Grunden för SKFs verksamhet blev Sven Wingquists patent år 1907, som delvis löste detta problem. Wingquist utvecklade det sfäriska kullagret, där den yttre lagerringens löpbana för lagrets stålkulor hade en sfärisk form som tillät att kulorna kunde röra sig något i sidled. Det innebar att den inre lagerringen kunde ställa sig något snett i lagret, vilket minskade problemen med axlar som böjt sig. Wingquist och SKF breddade verksamheten år 1926 genom att grunda bilföretaget AB Volvo. Resten är, som man säger, historia.